Meander * Eerder * Prozarecensies * De vrouw in de kamer - Yorgos Dalman
 


De vrouw in de kamer
Opmerkelijke verhalen van Yorgos Dalman
gelezen door Elly Woltjes

Yorgos Dalmans debuut De vrouw in de kamer wordt door de uitgever 'de meest eigengereide verhalenbundel' genoemd sinds In de bovenkooi van Bieshevel.

Wie in de verhalen (twintig stuks verdeeld over twee delen) van Yorgos Dalman verzeild raakt, kan op een gegeven moment het spoor bijster raken. Je stapt in een wereld van cafés, straatmuzikanten, eenzame dolers en drifters, neonhoertjes, oorlogsvluchtelingen, schizofrenen en andere sociale ontheemden. Het is de wereld van de grote stad, welke dan ook. De hoofdpersonen die erin rondlopen, zoeken warmte, genegenheid, of simpelweg wraak. Soms zoeken ze zichzelf, maar vaak zonder dat te weten.
Met Bieshevel deelt hij zijn aparte blik op de wereld. Ook deelt hij met Biesheuvel dat een gedeelte van de verhalen over psychiatrie gaan.

Een van de beste verhalen uit het eerste deel is het bizarre 'Zijn God was een mens', waarin door elkaar krioelende naakte Urkers gezamenlijk één groot wezen blijken te vormen. Het lijkt alsof de schrijver een soort van visioen heeft gehad, maar uit de verantwoording blijkt dat het 'een geactualiseerde, vernederlandste versie van een tamelijk talmend verhaal van C. Barker' is. 'Soms moet je het lef hebben toe te geven dat je niet alles in je eentje gepresteerd hebt', zegt de schrijver; en inderdaad, op deze manier is er niks tegen imitatio: het is haast subliem in zijn beeldrijkheid.

Het titelverhaal 'De vrouw in de kamer' is het ontroerende verhaal van een zoon en een moeder. De moeder komt niet uit huis en blijft in het verhaal tot aan het eind van haar leven in die kamer. Het hele boek door, ook in de andere verhalen die hier los van staan, lijkt het alsof de ikfiguur dit jongetje blijft, het komt heel autobiografisch over.

In het tweede deel valt 'Herinneringen aan morgen' op, over een zoon die zijn ernstig zieke moeder bezoekt. Boven het verhaal staat: 'Het volgende is waar gebeurd, iedere schijn van fictie berust op louter toeval.' Het is een omkering die het verhaal, dat in wezen gaat over het verkennen van morele grenzen, extra spannend maakt. Het zoeken van grenzen is trouwens een algemeen kenmerk van zijn verhalen, die juist daardoor uiterst boeiend en misschien ook wel vernieuwend zijn.

Yorgos Dalman (1973) is werkzaam geweest als kassier, vrachtwagenlosser, postsorteerder, kantinemedewerker en hulpkracht in een medicijndistributiecentrum. Hij is nu allround klusser op de kartonnageafdeling in Vught waar hij 'ansichtkaarten vouwt, doosjes in elkaar zet en enveloppen sorteert.' Tevens is hij werkzaam als vrijwilliger in de activiteitenbegeleiding in een verpleeghuis voor demente bejaarden. Hij publiceerde behalve in tal van tijdschriften in Nederland ook in België, India en Amerika

Yorgos Dalman - De vrouw in de kamer
Uitg. Passage, Groningen 2004
180 blz.; € 16,-
ISBN 90 5452 121 X





 
^